torstai 11. elokuuta 2011

12. seitsemän viikkoa ja kolme päivää

Niin kamalalta kuin se kuulostaakin, Armin ylläpitosopimus loppuu jo ihan käsittämättömän pian. Lähiaikoina olen ehkä liikaakin miettinyt ja miettinyt, mitä tapahtuu sitten, kun Armi lähtee kotiin. Vai kysyisinkö Armia vielä pidemmäksi aikaa? Tottakai haluaisin jatkaa, ihan vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että rakastan Armia mielettömästi ja se on minulle tosi tärkeä. Mutta toisaalta, jokin osa minusta kaipaa uusia haasteita, isompia esteitä ja vauhdikkaampaa hevosta. Olen ollut ihan sekaisin, kun en ole yhtään tiennyt mitä teen. Mutta onneksi asioilla on tapana järjestyä :) onhan kumpikin ylläpitoponini tullut minulle tavallaan sattuman kautta.

No mutta nyt sitten tähän hetkeen. Eilen ratsastus oli varsinainen koulukaaos. Tuntui, ettei mikään sujunut niin kuin piti. Olin suunnitellut jo silloin hyppäämistä, mutta vettä satoi melkein koko päivän ja maneesiin ei innostanut mennä. Kuitenkin kun lähdimme Sinin kanssa illalla sitten ratsastamaan, sade lakkasi ja pääsimme kentälle. Minulla oli kouluohjelmat mukana, joita olin päättänyt treenata. Ehkä olen nyt pari päivää ratsastanut jotenkin erillä tavalla, kun olen yrittänyt ratsastaa "koulukisamaisesti" ja mikään ei oikein ole onnistunut. Eilen tuli toki muutamia hyviä pätkiä, mutta pääasiassa Armi oli aika raskas edestä ja ei yhtään normaali herkkä itsensä. 
En saanut Armia missään vaiheessa kevyeksi ja kivaksi, niinpä istutin siskoni selkään ja aloi huudella hänelle ohjeita. Tulikin sitten jo parempi mieli, kun Armi näytti liikkuvan ihan kivasti :) Oli se vieläkin kuulema outo suusta ja ei niin hyvä kuin yleensä, mutta aika kivasti se kuitenkin meni.

Itselle jäi vain kuitenkin sellainen fiilis, että taidetaan jättää viikonlopun koulukisat ihan suosiolla väliin. Mutta sitäkään en ole kyllä vielä päättänyt..
Tässä on muutama surkea laatuinen snapshot maanantain kouluratsastuksesta.





Tänään päästiin sitten vihdoin hyppäämään! Ilma oli edelleen harmaa, kolea ja sateinen, mutta siitä huolimatta poljimme Sinin kanssa jo päivällä tallille. Rakensimme oikein kunnon radan, seitsemän estettä näin äkkiä laskettuna. Siinä kestikin tovi ja tyytyväisenä katselimme sitten lopputulosta kivasta radasta :)
Armi ei vaikuttanut alussa kovinkaan innokkaalta lähtemään lenkille. Yleensä se tulee portille vastaan, tai ainakin seisoo nätistä paikallaan, kun otan sen kiinni. Tänään ponia ei ilmeisesti kiinnostanut työnteko, se käänsi minulle takamuksensa ja nyreänä asteli poispäin. 

Sini meni ensin Armin selkään ja alkoi pian verrytellä sitä pikkuesteillä. Armi oli yllättävän kuumana. Vaikka se yleensä kuumeneekin jonkin verran hypätessä, pienet ristikot se kuitenkin tavallisesti suunnilleen kävelee. Tänään Armi ponnisti tällaiset esteet metrin ilmavaralla.. Sini oli jonkin aikaa selässä, mutta pienen tuumaustauon jälkeen minä menin satulaan laittamaan ponin järjestykseen ;) Armi oli tosi vireä, se imi esteille kuin tykki ja yrittipä kerran mukamas pukittaakin (jota se ei sentään ole tehnyt pitkiin pitkiin aikoihin!). No, yritys jäi yritykseksi ja siihen yhteen ainoaan kertaan. Mutta muutakin jekkuilua esiintyi. Suklaaponi säntäsi yhden ristikon jälkeen täyteen vauhtiin ja pysäytin sen aitaan. Tämäkin jäi sentään tuohon yhteen kertaan.

Poni oli niin yli-innokas, että päätin sen sitten antaa päästellä vähän virtoja. Laukkasin muutaman kierroksen kentällä niin kovaa kuin ponista lähti (ja se on muuten oikeasti kovaa :D) minkä jälkeen Armi olikin paljon parempi. Nostimme esteet noin 80cm (?) ja hyppäsin kerran radan sen kokoisena. Jouduin jonkin hypyn uusimaan, kun tulimme niin pohjaan, mutta pääasiassa Armin vireys auttoi kuitenkin oikean ponnistuspaikan löytämisessä. Sitten hyppäsin radan vielä 90cm korkeana, mikä sujuikin ilman sen suurempia ongelmia. Olin tosi tyytyväinen, vaikka alku ei mennyt ihan putkeen, lopuksi Armi kuitenkin tuntui taas ihan tavalliselta pikku esteponilta ;)

Kun olin hypännyt isomman radan, istutin Sinin uudelleen selkään. Armi meni Sininkin alla tosi kivasti, he hyppäsivät vielä muutaman radan ja kaikki olivat iloisia :)

Olen saanut jo valmiiksi Armista useamman minuutin videon, jonka aion vielä jollain tavalla saada tänne blogiinkin näkyviin. Videolla näkyy mm. tämän päiväisiä hyppyhommia ja tippuminen (kts. 6. hyppyjä ja naarmuja). Toivottavasti youtube suostuisi toimimaan kerrankin kunnolla..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti